Penjimat yang terlebih jimat

>> Tuesday, June 10, 2008

~ Mam...kami nk makan lauk ni lebih sikit
 Jgn! Nnt membazir...xde sape nk makan..beli cukup2 je..nasik tu jgn masak byk sgt. Se pot setengah cukup.beras dh naik.

~ Mam, goreng pisang ni nk beli berapa byk?
 Beli je dalm 5 keping. Kita pun ada 5 orang je..

~Mam, kami abis kan ye lauk ni...
 Jgn. Tinggalkan utk yg tak makan lagi.Simpan dalam peti..x abis pun boleh makan esok..

~ Mam, kami goreng roti canai ni lebih eh sbb byk sgt2 lagi dlm peti tu...
 Jangan tak cukup nanti...


Apa korang rasa kalau korang alami peristiwa di atas... tentu tension gile kan.. yela asal nk lebih sikit tak boleh. Walhal ada byk lagi makanan2 tu... di simpan2 akhirnya busuk.. Buang... then membazir... ni lah yang di namakan jimat tak kena tempat lantas memberi gelaran KEDEDUT or BAKHIL pada seseorang itu... (utk makluman kisah di atas adalah kisah benar Cuma di edit agar sesuai menjadi tontonan umum...)



Kita sume dah maklum kan masa kecik2 dulu ustazah ada ckp...kalau kita bersedekah seribu kebaikan akan dtg kpd kita...jd apa laa yg ditakutkan sgt kalau makanan tu abis...or tak abis...yg penting kita beli secukupnya...rs nk makan lebih beli yg kita terdaya nk makan.. aku pun x faham laaaa kenapa nk berjimar sampai cmtu... di beritakan...salah seorang dari peristiwa di atas pernah pengsan sbb tak cukup makan... bukannye takde duit...tp sebab kekedekutan yg berlaku...

Kita pun tahu kan Allah tu Maha Pemurah kpd hambaNYa..so kenapa laa kita ni nk tamak2 sgt kan.. ni kes yg aku rasa mcm tak normal la...ada ke kedekut dgn makanan.. hahaha...

Yg biasa kita dengar kedekut dgn ilmu.. tu byk laa kan... haa org2 cmni laaa yg aku akan hindarkan dari hidup aku.... nightmare gile masa sekolah dulu.. time aku terkulat2 x faham..bila tny budak2 dalam kelas aku tu...boleh depa mcm mls nk ajar aku...hampeh gile la.. korang nk kedekut2 nk buat apa...share la!!! Tu laaa kata2 hati ku...yg tak mampu diluahkan...oleh sbb itu..aku pun jadi laa budak paling tak pandai dlm kelas tu...siap kena kutuk lagi dgn budak pandai belajar rajin tp result hampeh jugak....sakit jiwa gile....


haha kenangan..xpela...sume tu jadikan diri kita ni lali dgn tohmahan sekali gus membesarkan jiwa kita...ngeh3x... tp nasihat aku laa kan...don’t ever look down at ur friend...sbbnya akn jadi 2… satu dia akan down sgt2 sbb rs rendah diri lalu akan merosakkan dirinya sendiri….kedua dia akan jadi hebat dari korang..haha..

Beberapa hadis tentang bakhil n kedekut utk kita renungi bersama... bg aku ni penting laa supaya kita ni tak terlalu kedekut....

1) Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Tanda hari kiamat semakin dekat, dihapuskan (dicabut) ilmu (agama), lalu timbul fitnah (bala bencana atau kekacuan). Di mana-mana dijumpai kebakhilan serta banyak pembunuhan.”

(Muslim)


2) Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada Hari Kiamat.”

Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi

3) Dari Abu Hurairah r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Perumpamaan orang yang kedekut dengan orang yang pemurah seperti dua orang yang memakai baju besi yang menutupi dadanya sampai ke leher. Orang yang pemurah, bajunya lapang dan sempurna menutupi badannya hingga ke anak-anak jarinya dan menghapus jejaknya (dosanya). Sedangkan orang yang kedekut disebabkan ia tidak mahu menafkahkan hartanya, maka tiap-tiap cantuman bajunya sendat di tempatnya; ia berusaha mahu melonggarkannya tetapi tidak pula longgar.”

(al-Bukhari)


Renung2kan la…..

0 comments: