Public Health

>> Tuesday, September 8, 2009

Kenapa la tiap kali dh keadaan genting... time tu la baru rajin nk menulis.. pelik2..
x ke namanya menyusahkan diri sendiri... hehe

Just nk berkongsi dengan semua.. sejak 3 hari lepas, kes kematian disebabkan pandemic H1N1 sudah berkurangan dan tak ada kematian dicatatkan.. dan kebanyakan kita mesti rasa senang hatikan dengan berita ini. Mesti juga dalam fikiran kita mengatakan bahawa pandemic ni dah surut dan kita berada dalam zone yg selamat...

Awas.. sebenarnya tidak lagi.. Negara kita masih belum mencapai peak condition. Maksudnya belum melepasi zone puncak lagi.. tetapi di mexico, AS mereka dh melepasi zone peak ni.. dan ini bermakna rata- rata dari rakyat dorg dh terdedah pada virus H1N1 ni.. lalu menyebabkan immune sistem mereka tinggi untuk melawan virus.

Dan sebenarnya penyebaran di Msia..masih belum sampai tahap kemuncak...jadi...ini bermakna..bila- bila masa je kita akan terdedah dgn virus ini dengan keadaan yg sgt dahsyat..
Ni apa yg aku dapat dlm subject yang aku belajar lah... Public health... subject ni mmg related betul la dengan keadaan yg berlaku sekarang ni..

So prevention tu kena kuatkan...lagi2 untk diri sendiri.. maksudnya apa je suggestion dari MOH...(ministry of health) kita kena ikut... contohnya; basuh tangan setiap kali nk makan ke or nk buat apa2 kerja, kena pakai mask (kalo ada tanda2 selsema) dll.

Sebagai rakyat malaysia... kita kena prihatin dengan keadaan ni..Mmg penyebaran virus ni susah untuk dikawal. tp kita boleh kawal dengan tinggikan lagi tahap kebersihan diri...

Whatever it is... everything happen must have the reason...
Oklah..... mau ke pasar juadah... =)