Hujah Ust Akhil Hayy utk jiwa yg Confuse

>> Monday, June 9, 2008

Best gile hujah ust akhil hayy utk pertanyaan budak2 yg meragui kewujudan Allah… Aku tukar2 laa channel td.. sekali tiba2 tertarik lak nk dengar ust akhil sembang dalam café akhil hay channel 106 Oasis…sekali ada laa 2 org mamat ni…sorg tu amin..sorg tu ape tah nama dia…tp dia la yg keliru tu.. dia Tanya 3 soalan kat ust..

1. Apa bukti Allah tu wujud

2. Knp nk percaya dgn takdir

3. Kalau syaitan tu dibuat dari api kenapa nnt dia akn di cmpakkan jugak ke neraka? Kan api dgn api x sakit.


Pastu simple je ust akhil jawab.. best gile… Dia suruh amin tu tamper si budak tu…

Then ust ckp..

>Ok skrg ni ko rasa sakit tak??

~Sakitlaa ust!

>Yeke sakit? Aku tak nmpk pun sakit tu...hmm memang ko rasa sakit.tp aku tak nmpk pun apa yg ko rasa.. Mcm tu jugak dgn Allah.. kita tak nmpk Allah tu tapi kita rasa kewujudan Dia...

Kedua ko ada terpikir ke hari ni ko akan kena tampar dgn amin? Takde kan? Cm tu la Takdir..Allah tak jahr kan takdir hambanya...sbbnya dia boleh ubah takdir dia tu..cthnya mmg takdir ko akn ditampar oleh amin. Tapi ko boleh ubah dgn elak ke..

Dan yg ke3 masa ko kena tampar tu ko rs sakit kan. Tangan tu dibuat dari apa? Tangan tu apa?kulit kan?pipi ko tu apa?kulit kan?? Jadi perkara tu semua kuasa Allah...mmg la api dgn api x rasa sakit tp tu prinsip kita sendiri...kuasa Tuhan??kita x tau...tp kita kena yakin dgn segala apa yg Allah dah buat tu adalah yg terbaik....

Hmm...masa aku dgr tu...mmg meremang la jugak jawapan ust... Bgs laa dia... berdakwah dgn drama pulak skrg ni..artis2 yang seksi2 tu sanggup lak tu nk berlakon dgn dia.. antaranya noni af5...pada aku mmg la dia pakai tudung sbb nk berlakon dgn ust akil...n nmpk mcm hipokrit...tp kerelaan dia utk bg pengajaran tu...lagi hebat aku rs...apa2 pun cayalah ust!!!!!

4 comments:

pcso lotto result June 9, 2008 at 7:48 AM  

Your blog is very creative, when people read this it widens our imaginations.

R@bi@tuL @d@wi@h June 9, 2008 at 8:11 AM  

thnx..

mohd kamil bin ab halim June 9, 2008 at 11:58 PM  

penah baca kisah ni..ni versi lain kot =)

Ada seorang pemuda yang lama belajar di luar negeri kembali ke tanahair dengan angkuh dan sombong. Di dalam benak kepalanya telah lama tersimpan 3 pertanyaan yang dianggapnya tiada siapa yang boleh menjawab. Satu hari beliau bertemu seorang imam tua di kampungnya.

Pemuda: Pak imam apakah boleh menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?

Pak Imam : Hmm..

Pemuda: Pak imam yakin? Profesor dan banyak orang pintar yang saya tanya tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Pak Imam: Hmm.. (sambil mengangguk)

Pemuda: Saya ada 3 pertanyaan

1. Kalau benar Tuhan itu ada, tunjukan kewujudan Tuhan kepada saya?

2. Apakah yang dinamakan TAKDIR?

3. Kalau syaitan diciptakan dari api, kenapa mereka dimasukkan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan, sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Dengan sepontan Pak Imam tersebut menampar pipi si Pemuda itu dengan amat kuat.

Pemuda : Kenapa pak imam marah saya? (sambil menahan sakit)

Pak Imam : Saya ta marah... Tamparan itulah jawapan saya untuk 3 soalan yang awak tanyakan tadi.

Pemuda : Saya tak faham...

Pak Imam : Sekarang, apa awak rasa..?

Pemuda : Mesti laa sakit... iskkk.. pedih ni...!!

Pak Imam : Tau macam mana rasa sakit..?

Pemuda : Aduhhh.. (angguk..)

Pak Imam : Tunjukan pada saya ujudnya sakit itu atau macam mana rupanya?

Pemuda : Mana boleh, pak imam...

Pak Imam : Itulah jawapan kepada pertanyaan pertama awak.. Kita semua merasakan kewujudan Tuhan itu tanpa mampu melihat kewujudanNya.

Pak Imam : Ni lagi satu.. Malam tadi, ada awak bermimpi yg awak akan kena mcm ni?

Pemuda : Tidak....

Pak Imam : Awak pernah terfikir yg awak akan kena tampar dari saya hari ini?

Pemuda : Tidak....!!!?

Pak Imam : Itulah yang dinamakan TAKDIR!

Pak Imam : Skrg awak bg tau saya.. Tangan yang saya guna untuk tampar awak ini , terbuat dari apa?

Pemuda : Kulit.. isi.. daging...

Pak Imam : Pipi awak itu...?

Pemuda : sama...

Pak Imam : Bagaimana rasanya
tamparan saya?

Pemuda : Sakit.. pedih... iskk..

Pak Imam : Itulah...! Walaupun Syaitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api, Jika Tuhan berkehendak, maka Neraka akan jadilah ia tempat yang menyakitkan untuk syaitan.... walaupun sama unsur asalnya...

Pemuda : (angguk)

huhu..tak pasal2 dapat penampar kapit.. =)

R@bi@tuL @d@wi@h June 10, 2008 at 7:31 PM  

ooo mungkin laaa ust akhil ulas cerita ni.. dgn buat cerita versi dia..hehe lagipun kan dalam drama..so dia nk buat kelainan laa kot kan....=)